Hacı Bektaş, Mevlana, İcad Edilen Gelenek





Hacı Bektaş-ı Veli'yi anma günü neredeyse duyulmadı. Dombracı haber bültenleri anmada hiçbir hükümet temsilcisinin bulunmayışını rasyonalize etme ile geçiştirme arasında bir tutum belirlemiş görünüyorlardı. Söz konusu rasyonelleştirmede 'geçen sene anma etkinliklerine katılan bir bakanın başına gelen (meşum) iş' (ve bu nedenle 'haklı' olarak hükümet katılımının olmayışı) öne çıkarıldı. Ancak bu, muktedir Türk İslâmının Sünnileşmesinin bir veçhesi olarak yorumlanmalı.

Kontra-ek: Buna karşılık, insanın aklına kısa bir dönem önce 'icad edilmiş bir gelenek' olan ve âdeta resmî bayrama dönüştürülen Şeb-i Arus şenlikleri geliyor. Mevlana'nın olduğundan fazla Sünnileştirilmesi belki Mevlana'dan hemen sonra başlamıştır. Ancak bir gelenek olarak icad edilmesi, hiçbir zaman, son dönemde devletin kültür politikaları eliyle yapıldığı kadar hızlı ve temelli gerçekleşmemişti. Bu minvalde, Mevlana kullanışlı bir politik figür konumundadır. Mevlana temsilleri/imajlarının her biri belli bir politik işleve sahiptir. Birileri bu farklı temsillerin aynı söylem ekonomisi içinde nasıl işe koşulduğunu gösterip analiz etse ne hayırlı olur... Zamanımızın ruhunun maddiliği tam da buralarda bir yerde..

Popular Posts