Modernlik Kehanetleri
Kitabın kapağında yukarıda yer alan tablo, "mekanik evren" anlayışının öncesinde
evreni meleklerin döndürdüğünü temel almış bir kozmolojinin sûreti iken, diğerinde
-Benjamin gibi yorumlarsak- cennetten esen bir fırtınanın mütemadiyen geleceğe
doğru sürüklediği ve ilerledikçe önündeki yıkıntıları göğe doğru yükselttiği
“tarih meleği” tasvir edilmektedir; -aynı imgeden devam ettiğimizde- film sahnesinde,
üretim çarkında ayakta kalmaya çalışan bir meleksilikle karşılaşmaktayız. Bu imgeleri
kuşatan olumsuzlamanın genel adı “modernlik”tir.
Modern
kozmoloji, ilerleme ve yabancılaşma portrelerinin günümüzde iyice silikleştiği,
modernlik yorumcularının ittifak ettiği bir görüş haline geldi. Oysa, bunları bir başka açıdan ortaya koyan öncü
düşünürlerin öngörüleri yanlışlanmış
mıdır? (Kötü bir Poppercı terim). Mesela, Marx ve Engels, Komünist Manifesto’da
modern-kapitalist toplumun “katı olan her şeyin buharlaştığı” büyük bir dönüşüm
olarak eleştirel bir portresini ortaya koymuşlardı; Simmel, Paranın Felsefesi’nde (modern toplumda
ilişkileri daha fazla etkileyen bir güç konumuna ulaşan) paranın her şeyi bir
“formsuzluğa”, “renksizliğe”, “nicel olgulara” indirgediğini, ruhun,
bireyselliğin ve yaratıcılığın “hakîki düşmanı” olduğunu iddia etmişti; Weber, Protestan Ahlâkı ve Kapitalizmin Ruhu’nda
kapitalizmin ruhu olarak araçsal rasyonelliğin “dünyanın büyüsünün bozulması”na
yol açtığını ileri sürmüştü; araçsal rasyonelliğin ruhsuzluğu çevremizi -aynı
dönemde Charlie Chaplin’in Modern Times’ında
temsil edildiği gibi- mekanik bir evrene dönüştürmüştü. Bu üç klasik modern
toplum yorumu geçerliliklerini yitirdi mi? Söz konusu ruh, modernliğe hayat
veren “kapitalist ruh”, ölmüş müdür? Pek öyle görünmüyor. Bunlar modernliğin
kehânetleri olarak hayalet varlıklarını sürdürmeye devam ediyor.
Fırat Mollaer
Ankara 2015
İçindekiler
GİRİŞ: Modernliği Yeniden Düşünmek
BİRİNCİ BÖLÜM
MODERNLİĞİN FELSEFİ SÖYLEMİ
MODERNLİĞİN RATİO’SU
İKİNCİ BÖLÜM
MODERNLEŞME, ESTETİK MODERNİZM, POSTMODERNİZM
BAUDEALAİRE’İN KEHÂNETLERİ:
Modernleşmeye Karşı Estetik Modernizm
ESTETİK MODERNİZM
POSTMODERNİZME KARŞI:
Benjamin, Baudelaire ve Postmodernizm
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
MODERNLİK, KİMLİK, DİRENİŞ
MODERNLEŞME, AŞKIN YURTSUZLUK ve KİMLİK
DİRENİŞ, ONUR, MEKÂN
YENİ-IRKÇILIK, KAPİTALİZM ve POSTMODERNLİK:
Farkın Dirilişi, Kent Paryalarının Öfkesi ve Irkçılığın Yeni Görünümleri
MODERN SİYASETİN ELEŞTİRİSİ?
Schmitt, Modernlik ve Liberalizm
İSLÂMCILAR, MUHAFAZAKÂRLAR ve POSTMODERNİTE
KAYNAKLAR